Wie wat hoe

Wat en hoe: werkwijze

Elke opdracht, elke vraag is anders. Een nieuwe samenwerking begint met kennismaking en het bespreken van de vraag.
Gaat het om een nieuwe visuele identiteit of huisstijl? Dan wordt gekeken naar wat je bedrijf doet, en hoe, maar ook waaróm je die dingen wilt doen. En wat maakt jouw bedrijf dan bijzonder?
Sommige projecten worden ingepast in een reeds bestaande huisstijl.  Veelal wordt dan begonnen met het in kaart brengen van randvoorwaarden zoals doelgroep, communicatiedoel en inzetbare middelen.
Ik stel een plan van aanpak voor en een kostenbegroting. In een aantal stappen wordt er in samenspraak met de opdrachtgever een eindresultaat ontwikkeld dat mooi is en ook goed functioneert.

Wie is Henk-Jan Panneman?

Als zelfstandige met jarenlang ervaring ben ik van vele markten thuis en kan ik goed improviseren. Maar ik doe niet àlles zelf. Ik werk veelvuldig samen met tekstschrijvers, fotografen, illustratoren, webbouwers, drukkers en andere specialisten voor een optimaal eindresultaat.
(Lees meer…)

Naast het ontwerpen van communicatie-uitingen geef ik regelmatig creatieve workshops, software-cursussen en op aanvraag in-company trainingen. Wil je hier meer over weten of wil je overleggen wat ik voor jouw bedrijf of organisatie kan doen? Vraag gerust!

Vormgeving

Vrijwel alles om ons heen is ontworpen – wij zijn niet anders gewend. De kwaliteit van vormgeving beïnvloedt hierdoor de kwaliteit van onze leefwereld. In het ontwerpproces wordt altijd nagedacht over de vraag wat de wereld van vandaag ermee opschiet en hoe de maatschappij wordt betrokken in een ontwerp. Vaak wordt de oplossing gevonden in een heldere, eenvoudige en levendige beeldtaal die toegankelijkheid en overzicht biedt.

Multidisciplinair

Grafisch ontwerp is een breed specialisme. De rode draad is het ordenen en presenteren van veelsoortige informatie op een toegankelijke en adequate manier. Mijn werkterrein omvat het ontwerp van tijdschriften, jaarverslagen, huisstijlen, logo’s, brochures, boeken (omslagen en binnenwerken), websites, verpakkingen, informatiepanelen en stands. Ook maak ik illustraties en infographics en lever ik productfotografie. Het gaat van art direction en communicatiestrategie tot het aanleveren van drukklare digitale bestanden. Deze multidisciplinaire inslag bewijst temeer zijn waarde in de al genoemde samenwerkingsverbanden.
Opdrachtgevers bevinden zich in de profit- en not-for-profit sector.